0. óra | 7.45 - 8.25 |
1. óra | 8.30 - 9.15 |
2. óra | 9.30 - 10.15 |
3. óra | 10.30 - 11.15 |
4. óra | 11.25 - 12.10 |
5. óra | 12.20 - 13.05 |
6. óra | 13.15 - 14.00 |
7. óra | 14.15 - 15.00 |
8. óra | 15.15 - 16.00 |
HATÁRTALANUL
Iskolánk a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. Határtalanul! pályázatán négynapos felvidéki kirándulást nyert, amelyen márciusban a 7. osztályos tanulóink vettek részt a Csillagösvény Utazási Iroda közreműködésével.
1. nap
Első állomásunk Fülek volt. Látogatást tettünk az egykor sok véres ostromot látott füleki várban, ahol Koháry István várkapitányként verseket is írt. Tanulóink előadták Koháry István Időnk múlására... című művét. Megtekintettük a vártörténeti kiállítást, majd a felső várban megnéztük a palota maradványait, az őrtornyot és az ágyúbástyát. Innen gyönyörködtünk a városra és környékére elénk táruló panorámában. Ellátogattunk a füleki néprajzi múzeumba, Agócs Attila néprajz szakos tanár előadását élvezhettük. Ezután megtekintettük a füleki Koháry-kúriát, megismerkedünk a Koháry István cserkészcsapat történetével.
A füleki Mocsáry Lajos nevét viselő magyar iskolában a helyi diákok tartottak előadást nekünk városukról, és arról, hogy milyen magyar gyereknek lenni Szlovákiában. Az előzetes gyűjtőmunka alapján (PPT) bemutattuk városunkat, és a szíves vendéglátásért cserébe átadtuk saját készítésű ajándékainkat. Mi csodálatosan díszített húsvéti tojásokat kaptunk, amelyek iskolánk aulájában a tojásfát díszítették.
Az ismerkedést követően a két válogatott iskolacsapat izgalmas focimeccs keretében mérte össze tudását az iskola tornatermében.
Rövid túrát tettünk az Unesco Világörökség részét képező Szilicei-fennsíkon. A számos mészkőképződmény közül mi a szilicei jégbarlangot kerestük fel. Ez a szakadék a karsztgödör széle boltozatának a beomlásával jött létre, és érdekessége, hogy a szakadék alsó részét egész évben jégdíszítés borítja. A zord időjárás, a csúszós lépcsők ellenére mindenki közelről gyönyörködött a jégcsapokban, a természet csodálatos alkotásában.
2. nap
Látogatást tettünk Krasznahorkaváralján, az Andrássy-mauzóleumban, ami Gömör egyik legjelentősebb építészeti emléke. Sétát tettünk a mauzóleum kertjében, ahol az idegenvezető számos, a családhoz kapcsolódó információval bővítette ismereteinket. Elénekeltük a várhoz kapcsoló Krasznahorka büszke vára című dalt, melyet II. Rákóczi Ferenc hamvainak 1906-os hazahozatala alkalmából Andrássy Gyuláné szerzett.
Fogalomkártyák segítségével csoportmunkában felidéztük II. Rákóczi Ferenc életének legfontosabb helyszíneit születésétől Kassáig.
Kirándultunk az Unesco Világörökségként nyilvántartott csodálatos helyen, a 200 méter magas sziklafalak között, melyet a Szádelői-völgy keletkezésének népmondájával vezettünk fel. A túrától fáradt csapat visszatérve a völgy lábához az erdei pihenőn a lenyűgöző környezetben kitöltötte a mondával kapcsolatos totót, majd a közös értékelés után elfogyasztottuk a piknikebéd.
Kassán megkoszorúztuk a nagyságos fejedelem, édesanyja, Zrínyi Ilona és gróf Bercsényi Miklós generális szarkofágját, felidézve a magyar hősök példamutató hazaszeretetét, majd közösen elénekeltük a Himnuszt. Meglátogattuk a rodostói házat. Felkerestük Márai Sándor szülőházát, ahol megemlékeztünk az író munkásságáról.
3. nap
Meglátogattuk a helyi kézműves házat, ahol aktívan ápolják a hagyományokat, legyen szó kézművességről, népviseletről vagy ünnepekről. Betekintést nyerhettünk az alkotóműhely munkájába, megismerkedtünk hagyományos mesterségekkel, feledésbe merülő használati tárgyakkal. A lelkes segítők a népi hagyományokkal kapcsolatos ismeretek adták át, ősi technikákkal, kismesterségi munkamódszerek segítségével az önálló alkotás örömét is átélhettük . A saját készítésű ékszereket, csuhéfigurákat itthon is emlékeztetnek erre az eseményre.
Látogatást tettünk Betléren, a Rákóczi-szabadságharc során kulcsfontosságú szerepet játszó Andrássy-család egykori lakásául szolgáló gyönyörű várkastélyban. A gyerekek ámulva nézték végig a teljes eredeti berendezéssel megmaradt kastély minden helyiségét: a korabeli bútoroktól a híres vadászgyűjteményig.
Sétát tettünk a rózsák városában, megnéztük a városi őrtornyot, majd diákjaink szabad program keretében ismerkedtek a várossal, miközben felkutatták Petőfi Sándor emléktábláját.
Találkoztunk Ambrus Ferenc rozsnyói költő-íróval, aki napjaink irodalmi és kulturális életéről, valamint a rozsnyói magyarság aktuális gondjairól, örömeiről beszélt.
4. nap
Felkerestük a főtéren a közadakozásból készült Petőfi emléktáblát, és elhelyeztük iskolánk koszorúját, melynek keretében fejet hajtottunk az aradi vértanúk és Batthyány Lajos emléke előtt is.
1845-ben Petőfi Sándor tartalmas utazást tett a Felvidéken. Megemlékeztünk Petőfi: Útirajzok című írására, amelyből felolvastuk a Rozsnyóról írt élményeit.
Rimaszombatban a helyi magyar tannyelvű iskola diákjaival közösen ünnepeltünk március 15. alkalmából. A műsor irodalmi részét a rimaszombati iskola vállalta, mi tánccal és énekkel készültünk. Diákjaink egy toborzó eltáncolásával arattak osztatlan sikert. Megkoszorúztuk a városban született Tompa Mihály szobrát, kitérve a nagy költő-író életére és szerepére a szabadságharcban. Kölcsönösen átadtuk saját készítésű ajándékainkat.
Megálltunk Losoncon, a Petőfi látogatását jelző emléktáblánál, megemlékeztünk az 1849-es sikeres losonci ütközetről és a város pusztulását hozó 1849 augusztusi orosz támadásról.